Den nye norske kulturen
Jeg var paneldeltaker i Kulturforums debattmøte på Litteraturhuset om «Norsk kultur i et flerkulturell Norge» 26. mai 2010. Dette var mitt åpningsinnlegg.
Mange har forsøkt å definere kultur, og det finnes vel like mange definisjoner av ordet som det finnes mennesker. Den britiske forskeren Edward B. Taylor formulerte det slik på 1800-tallet: ”Kultur er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer.”
Jeg liker denne definisjonen, for den samsvarer med det jeg tror kultur er. Kultur er nemlig oss, og hvordan vi lever og uttrykker oss. Som liten ble jeg stadig påminnet at jeg måtte huske ”min” kultur. Hvor jeg kommer fra. ”Dette er ikke vår kultur” sa foreldrene mine, og henviste til det frigjorte norske livet. Vi samlet på pakistansk nips, hørte på pakistansk musikk, spiste pakistansk mat og leste pakistanske aviser. Mens pakistanere i Pakistan helst ville ha vestlige ting. Det være seg fra kjøkkenmaskiner til genserer til BBC.
Oppvåkningen
Så skjedde det noe. En form for oppvåkning for et par tiår siden. Det norske var ikke så farlig lenger. Vi lærte oss språket, normene, kodene og referansene. Etter å ha knekt koden kunne vi se at den norske kultur ikke er så altfor ulik den pakistanske kulturen. Høres usannsynlig ut, men når vi stripper kultur for det overfladiske ser vi at det er noen grunnleggende og universelt som binder oss. Vi har de samme grunnleggende behov: trygghet, tilhørighet, forutsigbarhet, kjærlighet, drømmer og tro. I Aftenposten 13. april skriver forfatter Ove Røsbak om ”Det virkelig Norge”. Han setter opp syv punkter som definerer det virkelige Norge. Du kan bytte ut ”Norge” med ”Pakistan” eller hvilken som helst annen land i disse punktene. Vi mennesker er faktisk så like. Og ja, Pakistan har sine egne snåsamenn.
Jeg vet at bildet er komplisert. Innvandrere har i stor grad tilpasset seg den naturlige forandringen. Den som kommer når ulike personer, bakgrunn og tro møtes. Vi har lært oss å elske mye av det urnorske. Du finner sannsynligvis ikke en pakistansk kvinne som ikke er forelsket i bunaden. Eller som ikke syns rosemalingen, korpsmusikk på 17. mai, Julen, fjell og sjø, og hyttelivet ikke er fantastisk. Dog, det er ennå et stykke til at fargede nordmenn overtar i skiløypa, men det kommer.
Utviklingen kan ikke stanses
Den norske kulturen, i alle former, er under utvikling. Og har alltid vært det. Mennesket har aldri stått stille. Samtidig som det er livredd endringene fra det vante, det kjente.
Det er uunngåelig. Norge forandrer seg, vår kultur forandrer seg, vårt språk forandrer seg, våre matvaner forandrer seg. Det er ikke alarmerende. Det er naturlig, og det er sunt.
Men selvsagt er det skremmende! Vi liker da ikke at våre unger er så påvirket av amerikanske tv-serier og filmer. Og vi liker ikke alle påvirkningene fra det store internettet.
Det er nostalgien som påvirker oss, når vi ønsker å holde ved det vi betrakter som det norske. Jeg har forståelse og respekt for at mange kan føle at norsk kultur bli utvannet. At det flerkulturelle Norge påvirker ”det norske” i for stor grad. Vi er alle medlemmer i dette samfunnet, og vi påvirker alle landet vårt, kulturen vår på en eller annen måte. Norge har blitt et kulturelt rikere land med det mangfoldet vi i dag har. Adil Thathaal har vunnet dansefeber, russisk-norske Alexander Rybak har blitt riksyndling, Samsaya synger som en gudinne, fotballen har blitt en sann fryd med fargede nordmenn i rikt monn. Og hvem kan tenke seg en kveld ut på byen uten en kebab kl. tre om natta?
Veve en levende kultur
Ja visst har det flerkulturelle også elementer av ukultur. Vi hadde tidligere aldri hørt om tvangsekteskap, arrangerte ekteskap, kjønnslemlestelse og a-b-gjengen før. Dessverre er det slik at når ulike mennesker med ulik tro og ulik bakgrunn møtes, så vil det bli gnisninger. Farget innvandring er relativt nytt i Norge, vi er i en tilpassningsfase.
Den norske kulturen defineres av oss nordmenn som lever nå. Og vi er blitt flerkulturelle og globaliserte. Det er en organisk prosess som ikke kan snus eller tvinges inn i en bestemt form. Istedenfor å fokusere på ukulturen, burde vi bruke alle de fargerike trådene til å veve frem den nye norske levende kulturen. Den som definerer Norge, slik den er i dag. Med røtter i det urnorske, men blikket på flerkulturell berikelse.
Jeg likte nesten alt du her skrev, bortsett fra det siste avsnittet.
For det er ikke slik at norsk kultur defineres av dem som lever i Norge her og nå. Nei, norsk kultur defineres av den samlede historie og tradisjoner til de 400 generasjoner nordmenn som har bodd og bygget dette landet gjennom 12.000 år. Dere pakistanere har kun bodd og bygget Norge i 2-3 av disse 400 generasjonene.
Skal man legge de samme premisser som du ønsker til grunn feks i USA, kan man si at det indianske folk og indiansk kultur nå blir definert av de 300 millioner amerikanerne som bor på prærien i dag, og ikke av de 2 millioner som faktisk er indianere og urbefolkning i USA.
Like lite som hot dogs, hollywood-filmer, countrymusikk, hamburgere i dag er den indianske kulturen i USA, like lite blir norsk kultur definert av de som bebor norsk territorium i dag. Og om den påstanden er korrekt, så bør jo feks samene i Finnmark øyeblikkelig frataes sin urbefolkningsstatus og frataes alle sine rettigheter som eget folk, og kastes i fengsel som de reaksjonære høyreekstremistene og rasistene de er!
For i Finnmark blir ikke samisk kultur definert av alle Finnmarks 70.000 innbyggere, men kun av de 6.000 finnmarkinger innmeldt i samisk manntall.
Så nei, alle innvandrerne kan ikke bli en del av norsk kultur slik den har utviklet seg gjennom en historisk linje på 400 gernerasjoner etniske nordmenn. Dagens innvandrere må gjøre som gårdagens innvandrere i USA; de kan ikke begynne å kalle seg indianere, de må skape en ny identitet og et nytt folk for seg selv i Norge, et folk som kun har en 40 år gammel odel på dette landet, der etniske nordmenn har 12.000 års odel og eiendsomsrett.
Etniske nordmenn er i likhet med samene Norges urbefolkning, og om få år vil vi ha to urbefolkninger i Norge om innvandringen får fortsette som nå, nemlig den etniske norske og den etnisk samiske. Den etnisk samiske vil ha eiendomsrett til all samisk kultur slik som nå, og den etnisk norske vil ha eiendomsrett til all norsk kultur før dagens folkevandring startet (sånn cirka 1970, omtrent da var vel det den første pakistaner satt sine bein på norsk jord, 11.960 år etter den første etniske nordmann).
Forslag til kompromiss: Alle etniske nordmenn som ønsker bør kunne melde seg inn i et urbefolkningsmanntall lik det samiske manntall, og alle innmeldte må bli anerkjent som Norges andre urbefolkning, og få de samme politiske rettigheter i hele Norge som samene nå har fått i Finnmark.
Jarle Berg
28/08/2010 at 10:11 pm
Hei
En bra artikkel du har skrevet her. Jeg er absolutt ikke enig med de som gnåler om «Norsk kultur». De minner meg mye om de som Harald Eia intervjuet i «Hjernevask,som mente historien startet når feminismen kom til Norge. De er gode gammeldagse kultur konservative hele bunten. Men jeg har en innvending når du skriver at tvangsekteskap o.l ikke eksisterte i Norge før pakistanerne kom. Det eksisterte nemlig tvangsekteskap da min mormor vokste opp i Skaun i Sør Trøndelag på 30 og 40 tallet,samt at damene gikk i lange skjørt og skaut. Jeg har og lest at skjørt og skaut på gamle damer eksisterte til innpå 70 tallet forskjellige steder på bygdene her i landet. Så de som sier innvandrene ligger langt bak oss greier ikke å se at mye av den samme kulturen eksisterte her i landet for ikke så veldig mange tiår siden.
David Kystad
29/08/2010 at 9:04 pm